Arama Motoru Optimizasyonu Nedir?
SEO, Search Engine Optimization ibaresinin kısaltılmış hali olup Türkçe "arama motoru optimizasyonu" anlamına gelir. Basit bir ifadeyle, sitenizin alakalı aramalar için görünürlüğünü artırmak adına yapılan iyileştirme işlemleridir. Hiç kuşkusuz sayfalarınızın arama sonuçlarında görünürlüğü ne kadar yüksek olursa, hem potansiyel hem de mevcut müşterileri işletmenize çekme olasılığınız da bir o kadar artar.
Arama algoritmaları, alakalı, yetkili sayfaları ortaya çıkarmak ve kullanıcılara verimli bir arama deneyimi sağlamak için tasarlanmıştır. Sitenizi ve içeriğinizi bu faktörleri göz önünde bulundurarak optimize etmek, sayfalarınızın arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer almasına yardımcı olur.
Arama Motoru Optimizasyonu, dijital pazarlamanın temel bir parçasıdır çünkü insanlar her yıl trilyonlarca arama yapar ve bunun sonucunda genellikle ticari amaçla ürünler ve hizmetler hakkında bilgi bulurlar. “Arama” genellikle markalar için birincil organik trafik kaynağıdır ve diğer pazarlama kanallarını tamamlar. Arama sonuçlarında rakiplerinizden daha yüksek görünürlük ve daha yüksek sıralama, kâr hanenizde önemli bir etkiye sahip olacktır. Kısacası, SEO sizi görünür kılar, gelirinizi arttırır.
Biraz daha detaylandırmak gerekirse, Arama motoru optimizasyonu (SEO), bir arama motorunun, işinizle ilgili anahtar kelimelerle arama yapanlara sizin sitenizde yer alan sayfaları en iyi sonuç olarak göstermesi için çevrimiçi içeriğinizi optimize etme işlemidir.
Vejetaryen menüleriyle meşhur bir restoranınız olduğunu var sayalım. Muhteşem tarifleriniz var ve bir kısmını web sitenizde yayınlıyorsunuz. Bu durumda vejetaryen bir pizza tarifinde ilgili sayfanız ile en üstte yer almak istersiniz. Yani bir kullanıcı “en iyi vejetaryen pizza tarifleri” şeklinde bir arama yaptığında ilgili sayfanızla karşısına çıkmak istersiniz.
SEO, birileri o anahtar kelime ile arama yaptığında, Google gibi arama motorlarının sayfanızı en iyi sonuçlardan biri olarak tercih etmesini sağlamak için o sayfanız, diğer sayfalarınız ve tüm siteniz üzerinde yapılması gereken işlerdir.
Daha önce de ifade ettiğimiz üzere çevrimiçi deneyimlerin büyük çoğunluğu bir arama motoruyla başlar ve arama yapanların yaklaşık %90'ı aramalarına Google'da başlar. En popüler arama motorlarının detaylandırıldığı yazımızda Google’ın küresel arama pazar payını bulabilirsiniz.
Bu veriyi, Google'daki ilk beş sonucun tüm tıklamaların %67'sini aldığı verisiyle birleştirdiğinizde arama motoru optimizasyonunun neden bu kadar önemli olduğu hakkında net bir fikir edinirsiniz.
Google Siteleri Nasıl Sıralar? Arama Nasıl Çalışır?
Google, web sayfalarını listelemek için 3 temel adım atar:
- Tüm web sitelerini tarar: sitelerdeki bağlantıları takip eder, sayfalarda ne olduğunu öğrenir
- Tüm web sitelerini arşivler: tarama ile bir sayfa keşfedildikten sonra, Google sayfanın neyle ilgili olduğunu anlamaya çalışır, ardından metinleri, resimleri ve video dosyalarını sınıflandırarak dizininde arşivler/depolar.
- Web sayfalarını sıralayarak kullanıcılara sunar: bir kullanıcı bir arama yaptığında Google, dizinindeki en alakalı cevabı bulmak için pek çok algoritma ve faktörden yararlanır, en yüksek kalitede yanıtları belirler, belirli bir sıra dahilinde arama yapanlara sonuçları sunar.
Linki tıklayarak Google Arama hakkında daha detaylı bilgi alabilirsiniz.
Doğru Bir Arama Motoru Optimizasyonu Çalışması Nasıl Yapılır?
Blogumuzda defalarca değindiğimiz, her bir müşterimize defalarca anlattığımız üzere arama motoru optimizasyonu herhangi bir web sitesinin bazı bölümlerine küçük düzenlemeler yapılması değil, tüm sitenin arama motorlarının talep ettiği standartlara getirilmesine yönelik detaylı bir çalışmadır.
Stratejik bir pazarlama planı doğrultusunda gerçekleştirilen bu çalışmanın amacı siteye daha çok odaklı ziyaretçi almak ve sitede gezinen tüm potansiyel müşterilere en iyi deneyimi yaşatmak dolayısıyla yüzlerce hatta binlerce arama teriminde üst sıralarda kalıcı olarak listelenmektir.
Sadece ufak bir örnek verelim, finansal hizmetler ve sigortacılık sektöründe faaliyet gösteren çok uluslu bir müşterimiz ile yaptığımız bir proje, 1 sene içerisinde tam 10.490 adet arama teriminde ilk sayfada yer aldı. Yanlış duymadınız, tam 10.490! Bu terimlerin 1.080 adedi de net olarak 1. sırada.
Peki, böyle bir çalışmanın doğal sonucu nedir? Yüzbinlerce tıklama! “0” dan başlanan bu proje 12 ay sonra aylık yaklaşık 150.000 – 200.000 arasında organik ziyaretçi almaya başladı. Terimlere yabancı olanlar linkleri tıklayarak organik arama ve organik trafik ya da arama motorları hakkında detaylı bilgi alabilir.
Ana Hatlarıyla Arama Motoru Optimizasyonu Çalışmaları Kaç Aşamadan Oluşur?
Belirgin çizgiler olmamakla beraber günümüzde arama motoru optimizasyonu çalışmalarını 3’e ayırabiliriz.
On-Page SEO (Site İçi Optimizasyon)
Site içi optimizasyon adından da anlaşılacağı üzere hedef sitenin sayfalarını optimize etmeye yönelik bir çalışmadır. Tüm sayfaların, sayfalarda yer alan metin, görsel, video gibi tüm içeriklerin optimizasyonunu kapsar. Doğru hiyerarşinin kurulması, site içi bağlantıların hedeflere yönelik optimize edilmesi gibi unsurları da içerir.
Teknik Optimizasyon
Her ne kadar adı teknik olarak geçse ve sadece arama motorlarına yönelik bir çalışma olarak algılansa da kullanıcılara daha iyi bir deneyim yaşatmak adına yapılan çalışmaların hepsi teknik optimizasyon kapsamına girer. Örneğin sayfaların yüklenme hızını arttırmak, mobil uyumluluk hataların gidermek, 404 hatalarını, kırık link ve resimleri kaldırmak gibi.
Site Dışı SEO
Bir sayfanın arama motorlarındaki sıralamasını yükseltmek için sitenizin dışındaki çalışmaları kapsar. Ya da daha açık bir ifadeyle farklı sitelerden sitenize gelen bağlantıları (backlink) içeren bir çalışmadır. Kötü sitelerden gelen kalitesiz linklerin ayıklanması, sektörünüzle ilintili doğru sitelerden farklı tiplerde backlink edinilmesi bu çalışma kapsamına girer. Hangi sitelerden, hangi alanlardan, hangi tipte backlink alındığı sıralamaları direk etkileyen unsurlardır. Bu noktada yapılan yanlış uygulamaların sitelere çok ciddi zararlar verdiğini, bazı sitelerin sırf bu sebeple Google tarafından cezalandırıldığını hatırlatalım.
Tüm okuyucularımıza şunu önemle hatırlatmak isteriz: arama motoru optimizasyonu arama motorları için değil gerçek insanlar için yapılan bir çalışmadır. Kullanıcıların ihtiyaçlarına cevap veren, kaliteli siteler daima üst sıralarda listelenir. Önemli olan arama motorlarının değil kullanıcıların sitenizden memnun olmasıdır.
Arama motorlarının tek amacı, arama kutucuklarına yazılan terimler yani anahtar kelimeler ile ilgili en doğru sonuçları en kısa zamanda getirmektir. Arama yaptığımız sorgularla ilintili ne kadar doğru ne kadar hızlı ve ne kadar fazla sonuç görürsek bizler de o arama motorunu o kadar çok kullanırız. Bir arama motorunu ne kadar çok kullanırsak o arama motoru da o kadar çok reklam alır, kendine gelir yaratır. İşte tam da bu sebeple arama motorları kullanıcıların mutlu olacağı siteleri en üstte listeleme eğilimindedir.
Unutmayın, Magna Dijital Pazarlama olarak, arama motoru optimizasyonu hizmetimizle kurulduğumuzdan beri, birçok müşterimizi yüzlerce, hatta binlerce kelimede daha görünür yaptık; web sitelerine aldıkları odaklı trafiği kat kat arttırdık. Tüm Dijital Pazarlama Hizmetlerimiz hakkında detaylı bilgi almak için hemen dijital pazarlama uzmanlarımızla iletişime geçin.