Tüm Google Algoritmaları
Google'ın algoritmaları, arama dizininden veri almak ve bir sorgu için mümkün olan en iyi sonuçları anında sunmak için kullanılan karmaşık bir sistemler bütünüdr. Google, arama motoru sonuç sayfalarında alaka düzeyine göre sıralanan web sayfalarını sunmak için algoritmaların ve çok sayıda sıralama faktörünün bir kombinasyonunu kullanır.
İlk zamanlar Google, algoritmalarında yalnızca birkaç güncelleme yapardı. Bunların sonuçları da çok bariz bir biçimde sırlamaları etkilerdi. Bugün Google yılda binlerce değişiklik yapıyor.
Bu güncellemelerden büyük bir çoğunluğunun sıralamalara etkisi o kadar hafiftir ki tamamen fark edilemezler bile. Bununla birlikte, zaman zaman, SERP yani arama motoru sonuçlarını önemli ölçüde etkileyen büyük algoritmik güncellemelerle de karşılaşırız.
Tam Olarak Google Algoritması Nedir?
Google'ın kendi ifadesiyle algoritmalar, “kullanıcılara tam olarak istediği şeyi vermek için ipuçlarını araştıran bilgisayar programlarıdır.” Örneğin “pazarlama” terimiyle Google’da bir araştırma yaptığınızda Google algoritmaları herhangi bir sayfanın, “pazarlama ajansları, eğitici pazarlama videoları veya pazarlama türlerinin bir listesi” gibi "pazarlama" anahtar kelimesi ile ilgili içerik barındırıp barındırmadığını inceler. Bulduğu içeriklerin kalitesini değerlendirir. Bu içerikleri sunan sitelerin kullanılabilirliğine bakar. Yine kendi deyimiyle “titizlikle yapılan testler sayesinde Arama'yı sürekli iyileştirir.”
Gelelim bahsi geçen bu Google algoritmalarına.
Güncel Google Algoritmaları 2022
BERT
Bidirectional Encoder Representations kelimelerinden türeyen BERT algoritması, temel olarak doğal dili veya insanların iletişim kurmak için kullandıkları dili daha iyi anlamak için dizayn edilmiştir. Bu algoritma sayesinde Google bazı arama sorguları için yeni sonuçlar gösterebilir. Tıpkı insanların bir konuşma sırasında bir ipucunu yakalaması gibi, BERT algoritması da doğal dili işleme yeteneği sayesinde aramalarda kelimelerin nüanslarını ve bağlamını daha iyi anlar. Böylece Google, kullanıcıların daha uzun ve daha özel sorgularına daha iyi sonuçlar çıkartır.
Dijital Pazarlama konusunda yardıma ihtiyacınız varsa, işinizi nasıl büyütebileceğimizi görmek için etkili bir arama motoru optimizasyonu hizmeti almak istiyorsanız bizimle hemen +90 (850) 333 80 91 numaralı telefondan temasa geçebilir ya da SEO hizmetlerimiz hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz.
Crisis Information Systems - Kriz Bilgi Sistemleri
Kişisel krizlerde de birçok kişi Google’a yöneliyor. Dolayısıyla Google da, insanları acil durumlarda ihtiyaç duydukları bilgilere yönlendirmek için dilin karmaşıklıklarını daha iyi çözümleyen yeni yapay zeka tekniklerinden faydalanıyor. Hem intihar, cinsel saldırı ve ev içi taciz gibi konularda arama yapan kullanıcılar için hem de herhangi bir doğal afet yaşayan kullanıcılar için Google güvenilir kuruluşların içeriklerini ve yardım hatlarını görüntülemek üzere çeşitli algoritmalardan faydalanıyor.
Daha detaylı bilgi almak için https://crisisresponse.google linkini inceleyebilirsiniz.
Deduplication Systems – Veri Tekilleştirme Sistemleri
Yıllar içerisinde Google, arama sonucu sayfalarına geleneksel organik listelemelerin ötesinde “Öne çıkan snippet'ler, En çok okunan haberler" gibi yeni bölümler ekledi. Bu ek bölümler, arama sonuçlarında daha fazla görünürlük sağladıkları için dijital pazarlamacılar ve seo uzmanları için bir zamanlar önemli bir fırsattı. Ancak artık Google, mümkün olduğu kadar, bir URL'nin arama sonuçlarının ilk sayfasında yalnızca bir kez göründüğü bir "tekilleştirme" algoritmasını uyguluyor.
Veri tekilleştirme sistemlerinin nasıl çalıştığı ve veri tekilleştirme gerçekleştiğinde atlanan sonuçların nasıl görüleceği hakkında daha detaylı bilgi almak kısaca Deduplication Systems mantığını daha iyi anlamak için linki tıklayabilirsiniz.
Exact Match Domain System - Tam Eşleme Alan Adı Sistemi
Tam Eşleme Alan Adı, web sitenizin arama motorlarında en üst sırada listelenmesini istediğiniz terimleri tam olarak içeren alan adlarıdır. “vizeislemleri.com, beylikduzutesisatcı.com, arcelikservis.com” tam eşleşme alan adlarına birer örnek olarak gösterilebilir. Google sıralama sistemleri, alan adlarındaki kelimeleri, içeriğin bir aramayla alakalı olup olmadığını belirleyen birçok faktörden biri olarak kabul eder. Tam eşleme alan adı sistemi de, Google’ın bu alan adları altında barındırılan içeriğe çok fazla itibar etmemesini sağlamak için çalışır.
Freshness Systems – Güncellik Sistemleri
Google'ın Güncellik/Yenilik Algoritması, arama sonuçlarını daha kesin ve kullanıcının niyetine daha duyarlı hale getirme eğilimini başlatan, önemli bir sıralama algoritması değişikliğidir. Bu algoritma Google'ın trend olan, düzenli olarak meydana gelen (yıllık bir etkinlik gibi) veya sık sık güncellenen (yeni ürün modelleri gibi) içeriği ortaya çıkarmasını sağladı. Kendi açıklamalarıyla “sorgu yeniliği hak eder". Yani bir kullanıcı, Google’ın en güncel algoritmaları hakkında bilgi arıyorsa, 2 sene önceki bir makale yerine daha yeni bir makaleye ulaşmak ister. Bunu sağlamak içinde “Freshness Systems” devreye girer.
Helpful Content System – Yararlı İçerik Sistemi
Google helpful content system yani yararlı içerik sistemi, kullanıcılara sorgularını tatmin eden daha alakalı, daha yararlı bilgiler sunmak için tasarlanmış bir arama motoru algoritmasıdır. Bu sistem arama motorları için değil, insanlar tarafından insanlar için yazılan daha iyi içerikleri kullanıcılara göstermeyi amaçlar.
Link Analiz Sistemleri ve PageRank
Temeli atan ve arama motorunu bugünkü dev haline getiren ana algoritmanın Google PageRank olduğu söylenir. Aslında çoğu kişi, bunu yalnızca Google'ın önde gelen algoritması olarak değil, aynı zamanda zaman testinden etkileyici bir şekilde geçen sıralama sistemi olarak da bilir. Google'a sorarsanız, cevaplar biraz kafanızı karıştırabilir. Şirket, PageRank'in başından beri oynadığı önemli rolü kabul etse de, sürekli algoritmanın durumu hakkında çelişkili raporlar yayınlıyor. Sanki zararlı bir alışkanlıktan vazgeçemeyen ve sorulduğunda sürekli çelişkili cevaplar veren insanlar gibi.
Aslında Google PageRank, indekslenmiş web sayfalarının gelen link profillerine göre otoritesini ve önemini analiz etmek için geliştirilmiş tescilli bir arama algoritmasıdır. Her sayfaya sıfır ile on arasında sayısal bir puan hesaplar ve tahsis eder; bu daha sonra Google aramada URL'nin göreli değeri olarak alınır.
Bir web sayfası bu 0 ila 10 ölçeğinde ne kadar yüksek puan alırsa SERP'lerde o kadar iyi sıralanır. Yani bir web sayfası ne kadar kaliteli, özgün, web sayfası ile ilintili doğal linke sahip olursa sayfayı tasvir eden anahtar kelimelerde o kadar yukarılarda listelenir. Konu hakkında daha derinlemesine bir araştırma yapmak isteyenler Google PageRank patent sayfasından detaylı bilgi alabilir.
Local News Systems - Yerel Haber Sistemleri
"Öne çıkan haberler" ve "Yerel haberler" özelliklerini destekleyen algoritmadır. Ya da bir başka deyişle okuyucuların yerel yayıncıların içeriğini eskisinden çok daha kolay bulmasına yardımcı olan bir sistemdir.
Multitask Unified Model (MUM)
Bu yeni teknoloji, Google'ın karmaşık arama sorgularını yanıtlamasına yardımcı olur. Google MUM, içeriği tıpkı bir insan gibi analiz etmeye ve oluşturmaya yardımcı olan, yapay zeka tarafından tasarlanmış bir teknolojidir. Bu teknoloji, BERT algoritmasının gelişmiş bir şeklidir ve oldukça güçlüdür; metne ek olarak, karmaşık arama sorgularını yanıtlamak için resim, ses ve video dosyalarını da anlar.
Örneğin zorlu bir doğa yürüyüşü yapacaksınız ve ayakkabınızın sizi yarı yolda bırakıp bırakmayacağını anlamak istiyorsunuz. Ayakkabınızın fotoğrafını çekip bir Google aramasında "Bunları Dağı yürüyüşü yapmak için kullanabilir miyim?" diye sorduğunuzda bu algoritma resmi tanımlayarak sizi önerilen ayakkabı giyeceklerinin listesini içeren bir bloga yönlendirir, ayakkabınızın işe yarayıp yaramadığını size bildirmek için sorunuzla bağlantı kurar.
Neural Matching – Sinirsel Eşleştirme
Neural Matching, daha çeşitli arama sonuçları üretebilmek için Google'ın en son yapay zeka teknolojisini kullanan bir algoritmadır . Bu AI teknolojisi, Google'ın dili çok daha iyi anlamasına ve analiz etmesine olanak tanır. Google, bu gelişmiş yeni yapay zeka sisteminin yanı sıra, Gelişmiş Belge Sorgu Etkileşimlerini kullanarak Derin Alaka Derecelendirmesi sistemini de devreye soktu. Dolayısıyla Sinirsel Eşleştirme, Google'ın belgeleri sıralamasın, en iyi arama sonuçlarını takip etmesine ve diğer alakasız sonuçlardan yani spam'den kaçınmasına olanak tanıyan Doküman Alaka Düzeyini kullanır.
Original Content Systems - Orijinal İçerik Sistemleri
Google'ın orijinal içeriği, doğru bir şekilde göstermesini sağlamaya yardımcı olan bir sistemdir. Bu algoritma Google’ın bir sayfa birden fazla yerde bulunuyorsa esas/orijinal sayfanın hangisi olduğunu daha iyi anlamasına yardımcı olur.
Removal-Based Demotion Systems - Kaldırmaya Dayalı İndirgeme Sistemleri
Google politikaları belirli içerik türlerinin kaldırılmasına izin verir. Kaldırmaya Dayalı İndirgeme Sistemleri de bir web sitesine ait içeriği kaldırmak için çok sayıda istek alındığında bu web sitesini cezalandıran bir algoritmadır. İstekler telif hakları ile desteklenmese bile yani kişilerin haklarının kötüye kullanıldığı durumlarda da değerlendirmeye alınır.
Page Experience System – Sayfa Deneyimi Sistemi
“Sayfa deneyimi, hem mobil hem de masaüstü cihazlarda kullanıcıların bir web sayfasıyla tam bilgi değerinin ötesinde nasıl etkileşimde bulunduğunu ölçen bir dizi sinyaldir.”
Sayfa deneyimi algoritması ise sayfaların ne kadar hızlı yüklendiği, mobil uyumluluk, sayfalarda araya giren geçiş reklamları olup olmadığı ve sayfaların güvenli bir şekilde sunulup sunulmadığı gibi çeşitli kriterleri değerlendirir.
Bir süredir Google, web sayfalarını daha iyi sıralamak için tıklama oranı (TO), bekleme süresi ve hemen çıkma oranı gibi çeşitli arama motoru sıralama sinyallerini kullanıyor.
Sayfa ziyaretçileri web sitenize gelir ve sayfa deneyimlerinden memnun kalmazlarsa, hemen geri dönerler ve Google bunu, web sayfanızın çevrimiçi kullanıcılara değer sağlamadığının ve arama sonuçlarında daha üst sıralarda yer almasını zorlaştırdığının bir göstergesi olarak değerlendirebilir.
Passage Ranking System - Pasaj Sıralama Sistemi
Google pasaj algoritması, yapay zekanın bir web sayfasındaki bilgilerin bağlamını daha iyi anlamasına yardımcı olur ve sorgu ile ilintili doğru parçayı arama yapanların karşısına çıkartır. Pasaj, yazınsal bir yapıttan ya da herhangi bir yazıdan alınan ya da okunan bir parçayı ifade eder. Bazen aradığınız pasaj, yanıtını merak ettiğiniz bir soru, bir web sayfasının derinliklerinde gömülü olabilir. Bu algoritma da Google’ın sayfanın genel alaka düzeyine ek olarak pasajların alaka düzeyini de anlamasına yardımcı olur.
Product Reviews System - Ürün Yorumları Sistemi
Bu algoritmanın asıl amacı çevrimiçi ürün inceleme içeriğini ele almak ve en iyi, en yararlı incelemelerin arama sonuçlarında görünmesini sağlamaktır. Ürün Yorumları Sistemi kullanıcıların ayrıntılı araştırmalar paylaşan ürün yorumlarını görmesini amaçlar.
RankBrain
RankBrain, Google'ın arama sonuçlarını sıralamak için kullandığı bir makine öğrenimi (AI) algoritmasıdır. Google'ın arama sorgularını işlemesine ve anlamasına yardımcı olur. RankBrain'in iki ana görevi vardır:
1. Arama sorgularını (anahtar kelimeler) anlamak
2. İnsanların sonuçlarla nasıl etkileşime girdiğini ölçmek (kullanıcı memnuniyeti)
Eskiden Google, arama sorgunuzdaki kelimeleri bir sayfadaki kelimelerle eşleştirmeye çalışırdı.
2015 yılından itibaren, RankBrain ile aslında ne demek istediğinizi anlamaya çalışıyor. Tıpkı bir insan gibi.
Reliable Information Systems - Güvenilir Bilgi Sistemleri
Google bünyesindeki birçok algoritma, mümkün olan en doğru bilgileri göstermek için eş zamanlı olarak çalışır.
Site Diversity System - Site Çeşitlilik Sistemi
Tıpkı Veri Tekilleştirme Sistemleri gibi, bu algoritma sayesinde Google belirli bir sorgu için aynı alan adından en fazla iki sonuç göstermeyi hedefler. Subdomain'ler de ana domaine'in bir parçası olarak sayılır. Yani bir site hem ana domaine'i hem de subdomaine'i ile listeleniyorsa 2 kere listelenmiş sayılır. Böylece hiçbir site en iyi sonuçların tamamına hakim olmaz. İstisnai durumlar olmakla beraber Google’ın bu algoritması arama sonuçlarında adaleti sağlamaya çalışır.
Spam Detection Systems - Spam Algılama Sistemleri
SpamBrain de dahil olmak üzere, Google arama sonuçlarında spam’i engelleyecek bir dizi algoritma kullanır. Tüm bu algoritmalar, spam ve düşük kaliteli web sitelerini yüksek doğrulukla belirlemek için tasarlanmıştır. Algoritmalar "öğrenir" ve zamanla gelişir. Bir sitenin spam olduğunu tespit ederse, o siteyi cezalandırır.
Artık Kullanılmayan Google Algoritmaları 2022
Aşağıdaki sistemler, Google tarafından artık kullanılmayan ya da farkı sistemlerin içine gömülen algoritmalardır:
Hummingbird Sistemi
Hummingbird, Google tarafından kullanılan önemli bir arama algoritmasıydı. İlk olarak Ağustos 2013'te Kafein algoritmasının yerini alacak şekilde tanıtıldı ve o dönem Google aramalarının yaklaşık %90'ını etkiledi.
Mobile-friendly Ranking System - Mobil Uyumlu Sıralama Sistemi
21 Nisan 2015'te Google, mobil uyumlu sıralama algoritmasını devreye soktu. Gri bir alan barındırmayan bu algoritma web sayfalarını direk “mobil uyumlu” ya da “mobil uyumlu değil” şeklinde klase etti. Bu sadece bir algoritma güncellemesi değil, kültürel bir değişimdi. Sistem mobil cihazlarda daha iyi işlenen içeriği tercih etti ve ödüllendirdi. İlerleyen dönelerde bı algoritme sayfa deneyimi sistemine dahil edildi.
Page Speed - Sayfa Hızı Sistemi
Hız, 2010'dan beri bir Google sıralama faktörü oldu. Nisan 2010 tarihli bir duyuru, Google'ın arama algoritmasının arama sonuçlarını sıralarken hızı hesaba katmaya başladığını doğrular. Temmuz 2018'de ise Google, sayfa hızını mobil arama sonuçları için bir sıralama faktörü haline getirdi. Bu arada hızın hiçbir zaman bir sayfanın alaka düzeyi kadar ağırlık taşımadığını belirtelim. Google da defalarca alaka düzeyinin bir numaralı sıralama faktörü olduğunu belirtmiştir. Bununla beraber ilerleyen dönemde sayfa hızı sayfa deneyimi sisteminin bir parçası haline getirildi.
Panda Sistemi
Google Panda algoritması, Google'ın black hat SEO taktiklerini ve webspam'i ortadan kaldırma arayışının bir parçası olarak ilk olarak Şubat 2011'de kullanıma sunuldu. Ardından güncellenerek 2015 yılında temel sıralama sistemlerinin bir parçası haline geldi.
Penguen Sistemi
2012 yılında duyurulan sistem kalitesiz backlink alan siteleri tespit etmek ve bunları cezalandırmak için çalıştı. 2016 yılında temel sıralama sistemlerinin bir parçası haline geldi.
Güvenli Siteler Sistemi
2014 yılında devreye giren bu algoritma, her şey eşit olduğunda, HTTPS uzantılı sayfaların sıralama sistemlerinde daha iyi olacağı anlamına geliyordu. İlerleyen süreç içerisinde bu algoritma sayfa deneyimi sisteminin bir parçası haline getirildi.
Kaynakça : developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide
Magna Dijital Pazarlama olarak, kurulduğumuzdan beri, birçok müşterimizi yüzlerce, hatta binlerce kelimede daha görünür yaptık; web sitelerine aldıkları odaklı trafiği kat kat arttırdık. Arama Motoru Optimizasyonu hizmetlerimiz hakkında detaylı bilgi almak hemen dijital pazarlama uzmanlarımızla iletişime geçin.