E-İhracat İçin En İyi ve En Uygun Siteler
Bazıları yerel bazıları küresel olmak üzere Dünyada yüzlerce pazaryeri mevcut. Bir kısmı belirli kategorilere odaklanırken bir kısmı da tüketicilerin ihtiyaç duyacağı neredeyse her ürünü bünyesinde barındırıyor. İşte, e-ihracat İçin en iyi ve en uygun siteler; en çok ziyaret edilen, en çok müşteriye sahip ya da geleceği en parlak global pazaryerleri...
Öncelikle dünyadaki en çok ziyaretçi alan ve ciddi bir e-ihracat potansiyeli barındıran pazaryerlerine ya da hızla yükselen yıldızlara aşağıda detaylı bir biçimde tek tek değineceğimizi belirtelim. Özellikle dev e-ticaret platformlarına göre daha az rekabet olan, e-ihracat planlayan firmaların daha kolay öne çıkıp, ürünlerini çevrimiçi olarak daha kolay satabileceği potansiyel platformları da unutmadık.
Pazaryeri detaylarına girdikten sonra e-ihracat sürecinize uygun bir global e-ihracat portalı seçerken nelere dikkat etmeniz ve verileri nasıl değerlendirmeniz gerektiğine de değinmek istiyoruz.
İşte dünyada en çok ziyaret alan e-ticaret siteleri ya da ülkemizdaki firmalar açısından en çok müşterisi olan e-ihracat siteleri arasında sizin için seçtiklerimiz...
Not: Hepimizin bildiği üzere ticaretin alıcı ve satıcı olmak üzere 2 temel paydaşı mevcut. Dolayısıyla e-ticaret siteleri alıcılar için ürün satın alabilecekleri bir mağaza işlevi görürken satıcılar için de ürün satabilecekleri bir ticarethane işlevi görüyor. Bu bakımdan yazımızda değindiğimiz global e-ticaret siteleri aslında firmalarımız için çok ciddi bir ihracat potansiyeli barındırdığından e-ihracat sitesi olarak nitelendirilmiştir.
AMAZON
Pazar yeri açıklaması: Amazon Marketplace, Amazon'a ait olan ve Amazon tarafından işletilen bir e-ticaret platformudur ve üçüncü taraf satıcıların Amazon'un kendi ürünlerinin yanı sıra çevrimiçi bir pazarda ürün satmasına olanak tanır.
Pazarlar: Amazon, küresel bir e-ticaret platformu olarak ve kendi alan adını barındırdığı pazarlarla yakından ilglilenir: ABD, Kanada, Meksika, Brezilya, Almanya, Birleşik Krallık, Fransa, İtalya, İspanya, Türkiye, Birleşik Arap Emirlikleri, Hindistan, Japonya, Çin, Singapur, Avustralya, Hollanda
Kullanıcı Sayısı: Amazon'un dünya çapında aylık 300-400 milyon kullanıcısı mevcut.
Ürün Grupları: Mevcut kategoriler ve seçenekler pazara göre değişir, ancak daha olgun pazarlarda Amazon, çoğu perakende kategorisinde ve birçok B2B kategorisinde çok önemli bir oyuncudur. Kategoriler ve bu kategorilerin derinliği pazarlara göre değişkenlik arz eder.
Yeni / 2. El Ürün: Amazon'da satılan çoğu ürün yenidir; ancak platformda kullanılmış ürünleri satmak da mümkündür.
Fiyatlandırma Modeli: Amazon'da satılan ürünler sabit fiyatlıdır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Bir satıcı, Amazon'dan depolama, fullfilment ve iade hizmetleri satın alabilir.
Maliyet Modeli: Kayıt ücreti yok, teminat yok, satış komisyonu yüzdesi, hizmet ücretleri, pazar yeri reklam ücretleri.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Platformun ana odak noktası tüketicilerdir. Satıcılar çoğunlukla kendi işlerini kendi yapar, destek hızı çok yavaş, hantal bir platform, sistem hataları ise satıcıların sabrını düzenli olarak test eder.
eBay
Pazar yeri açıklaması: eBay Inc., kendi pazarı aracılığıyla tüketiciden tüketiciye ve işletmelerden tüketiciye satışları kolaylaştıran ABD merkezli bir e-ticaret şirketidir. eBay yaklaşık 30 ülkede faaliyet göstermektedir. Çevrimiçi müzayede ve alışveriş sitesi, insanların ve işletmelerin dünya çapında çok çeşitli mal ve hizmetleri satın almasını ve satmasını sağlar. Web sitesi alıcılar için ücretsizdir, ancak satıcılardan ücret alınır.
Pazarlar: PayPal ve Skype’ın da sahibi eBay, Kore ve Türkiye hariç faaliyet gösterdiği tüm pazarlarda kendi adıyla faaliyet gösterip sonuna ülkenin uzantısını alır (örn: ebay.nl). Bu ülkeler: Amerika Birleşik Devletleri, Kanada (İngilizce), Birleşik Krallık, Avustralya (Avustralya şu anda Yeni Zelanda'ya ev sahipliği yapıyor), Avusturya, Belgium (Fransızca), Fransa, Almanya, İtalya, Belçika (Hollandaca), Hollanda, İspanya, İsviçre, Hong Kong, Hindistan, İrlanda, Malezya, Kanada (Fransızca), Filipinler, Polonya, Rusya, Singapur, İsveç. Bununla beraber Küresel Gönderi Programı aracılığıyla yukarıdaki ülkelerde dahil olmak üzere toplam 105 ülkeye satış yapabilirsiniz.
Kullanıcı Sayısı: Ebay’in dünya çapında 110 milyon aylık kullanıcısı var.
Ürün Grupları: Ülkelere göre değişiklik göstermekle beraber eBay'in en etkin kategorileri şunlardır: motor, moda, kitap, film ve müzik, elektronik, koleksiyon ürünleri ve sanat, ev ve bahçe, spor malzemeleri, oyuncak ve hobi, iş ve endüstri, sağlık ve güzellik.
Yeni / 2. El Ürün: Hem yeni hem de kullanılmış ürünler eBay'de satılabilir.
Fiyatlandırma Modeli: eBay’in birincil fiyatlandırma modeli açık artırmaya dayalıdır; ancak sabit fiyatlı seçenek de kullanılmaktadır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Depolama hizmeti mevcut değildir. Küresel nakliye yardımı sunulmaktadır.
Maliyet Modeli: Listeleme ücreti, satışlarda nihai değer ücreti, hizmet ücretleri, reklam ücretleri.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Satıcılar kendi işlerini kendi yapar.
Etsy
Pazar yeri açıklaması: Son dönemde e-ihracat'a uygun site ve pazaryerleri arayanların uğrak noktası Etsy, satıcıları alıcılarla buluşturan global bir çevrimiçi pazardır. Öncelikle el yapımı ürünler, sanat eserleri ve el sanatlarını temsil eden ürünler satılmakla beraber, giyim, takı, kozmetik, teknolojik ürünler, oyuncak, hediyelik eşya da platformda sıklıkla satılan ürünlerdendir. Ek olarak, indirilebilir öğeler (örn. Yazdırılabilirler) satıyorsanız, Etsy dosyayı kendi platformlarında saklamanıza izin verir, böylece alıcılar onu satıştan hemen sonra Etsy hesaplarından indirebilir. Etsy, her satıcının tam e-ticaret özelliklerine sahip özelleştirilmiş bir çevrimiçi "mağaza" kurmasına olanak tanır.
Pazarlar: Etsy küresel bir pazaryeri olmakla beraber en çok satış yapılan pazarlar ABD, İngiltere, Kanada, Almanya, Fransa ve Avustralya’dır.
Kullanıcı Sayısı: Etsy’nin dünya çapındaki aylık kullanıcı sayısı 56 milyondur.
Ürün Grupları: En başarılı olduğu ürün kategorileri el işi ve el yapımı ürünler, takı, düğün eşyaları, aksesuar, parti malzemeleri, giyim, ev ve yaşam ürünleri, sanat ürünleri.
Yeni / 2. El Ürün: Etsy'de hem yeni hem de kullanılmış ürünler satmanız mümkündür.
Fiyatlandırma Modeli: Etsy’nin birincil modeli açık artırmaya dayalıdır; ancak sabit fiyatlı seçenek de sıklıkla kullanılmaktadır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Depolama ve nakliye hizmeti bulunmamaktadır.
Maliyet Modeli: Listeleme ücreti, satışlarda işlem ücreti, ödeme işlemi ücreti, hizmet ücretleri, reklam programı ücretleri.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Self servis bir platformdur.
AliExpress
Pazar yeri açıklaması: AliExpress, Çin merkezli B2B e-ticaret devi AliBaba’nın B2C ayağıdır. 2010 yılında Alibaba Group tarafından Çinli şirketlerin daha büyük pazarda satış yapmaları için kurulan AliExpress bugün ayda 732 milyon ziyaret alıyor.
Pazarlar: Hemen hemen dünyadaki her yere gönderim yapan AliExpress en çok Çin, Rusya, İspanya, Amerika, Brezilya, Fransa, İngiltere, Kanada, Avustralya pazarlarında etkin.
Kullanıcı Sayısı: AliExpress aylık aktif kullanıcı sayısı yaklaşık 65 milyondur.
Ürün Grupları: Giyimden takıya, elektronik ürünlerden kozmetiğe, oyuncaktan mobilyaya kadar neredeyse her ürün grubundan ürün temin etmek mümkün.
Yeni / 2. El Ürün: AliExpress’de hem yeni hem de kullanılmış ürünler satmak mümkün ancak satılan ürünlerin çoğu yeni.
Fiyatlandırma Modeli: Satılan ürünler sabit fiyatlıdır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Lojistik, ödeme gibi hizmetleri mevcut.
Maliyet Modeli: AliExpress'teki satıcılar, ürün kategorisine bağlı olarak pazara her işlem için %5 ile %8 arasında bir komisyon öder. Bunun dışında ekstra maliyet yoktur: sabit genel giderler veya düzenleme ücreti yoktur ve mağazanızı istediğiniz zaman kapatma seçeneğiniz vardır.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Satıcılara destek veren telefon hatları, videolar ve web site içerikleri mağaza sahiplerine daha iyi bir deneyim yaşatmaya çalışıyor.
Allegro
Pazar yeri açıklaması: Allegro, Polonya'nın en popüler çok kategorili çevrimiçi pazar yeridir. Bir başka deyişle 10 Milyar USD’lik Polonya e-ticaret pazarındaki en büyük oyuncudur. Avrupa'nın dördüncü en büyük e-ticaret sitesi olma özelliğini de taşır.
Pazarlar: Doğu Avrupa'daki en iyi e-ticaret platformlarından biri olan Allegro bölgesel bir pazaryeri olarak Polonya'da oldukça etkindir.
Kullanıcı Sayısı: Allegro’nun aylık kullanıcı sayısı yaklaşık 17milyondur.
Ürün Grupları: Elektronik, moda, ev ve bahçe, hızlı tüketim malları, bebek, güzellik, sağlık, kültür ve eğlence, spor, otomotiv, koleksiyon, B2B, hizmet.
Yeni / 2. El Ürün: Allegro'da hem yeni hem de kullanılmış ürünler satmak mümkün ancak satılan ürünlerin çoğu yeni.
Fiyatlandırma Modeli: Satılan öğelerin çoğu sabit fiyatlıdır, ancak portalın bazı açık artırma işlevleri de mevcut.
Pazar Yeri Hizmetleri: Depolama, nakliye ya da fullfilment hizmeti bulunmamaktadır.
Maliyet Modeli: Kayıt ücreti bulunmuyor. Satıcılar için her ürünün bir liste ücreti, satış komisyonu yüzdesi, hizmet ücretleri, pazar yeri reklam ücretleri ve teklif ücreti gibi maliyetler mevcut.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Self servis bir platform olarak iletişim çoğunlukla “Lehçe” olarak yönetilmektedir. Özellikle çağrı merkezi emsallerine kıyasla daha iyi hizmet veriyor.
Bol.com
Pazar yeri açıklaması: Hollanda, Belçika ve Lüksemburg'da hakim pazar yeri olarak faaliyet gösteren Bol.com, Amazon'un gelişimini dikkatli bir şekilde takip etti ve ayda 9.99€’ya üye olabileceğiniz Bol.com Select adında Amazon Prime benzeri bir abonelik sistemi kurdu.
Pazarlar: Bol.com Hollanda, Belçika ve Lüksemburg pazarlarında oldukça etkindir.
Kullanıcı Sayısı: Bol.com yaklaşık 15 milyon aylık kullanıcıya sahiptir.
Ürün Grupları: Kitap, müzik, oyun, elektronik cihaz, oyuncak, bebek eşyaları, bilgisayar, yemek pişirme ve yemek, sağlıklı yaşam, evcil hayvan ürünleri, bahçe, günlük yaşam, spor ve eğlence, mücevher, takı, saat, bebek ve çocuk giysileri.
Yeni / 2. El Ürün: Bol.com'da satılan ürünlerin çoğu yenidir; ancak platformda kullanılmış ürünlerin satılması da mümkün.
Fiyatlandırma Modeli: Bol.com'da satılan ürünler sabit fiyatlıdır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Bir satıcı, Bol.com'dan depo, fulfilment ve iade yönetimi hizmetleri alabilir.
Maliyet Modeli: Kayıt ücreti yok, sabit satış ücreti, satış komisyonu yüzdesi, hizmet ücretleri, pazar yeri reklam ücretleri mevcut.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Platform, 30 günlük iade dahil yüksek bir müşteri hizmetleri standardına sahip. Sabah 8'den akşam 16 arası aktif bir çağrı merkezi hizmeti var. Kısaca satıcılar Bol.com'da nispeten daha iyi bir hizmet bekleyebilir..
Cdiscount
Pazar yeri açıklaması: Cdiscount, Fransa'nın önde gelen indirimli çevrimiçi perakendecisidir ve hemen hemen her şeyi satmaktadır.
Pazarlar: Cdiscount Fransa’da etkin bir e-ticaret sitesidir.
Kullanıcı Sayısı: Cdiscount 11 milyon aylık kullanıcıya sahiptir.
Ürün Grupları: Hemen hemen her şeyi bulabileceğiniz bu e-ticaret platformunda temel kategoriler oyuncak, ev aletleri, ev eşyaları, bilgisayar, oyun v oyuncaklar, otomotiv, seyahat, bebek, spor, giyimdir.
Yeni / 2. El Ürün: Pazarda hem yeni hem de kullanılmış ürünler satmak mümkün.
Fiyatlandırma Modeli: Bol.com'da satılan ürünler sabit fiyatlıdır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Bir satıcı, Bol.com'dan depo, fulfilment ve iade yönetimi hizmetleri alabilir.
Maliyet Modeli: Aylık satıcı ücreti, %5-22 satış komisyonu, hizmet ücretleri, pazar yeri reklam ücretleri.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Self servis yani satıcılar kendileri ile ilgili tüm süreçleri kendileri yönetir.
Gmarket
Pazar yeri açıklaması: Gmarket, "Kore Ebay’i” olarak Güney Kore'deki en popüler çevrimiçi alışveriş platformudur. 2000 yılında kurulan şirket 2009 yılında eBay tarafından satın alındı.
Pazarlar: Gmarket Güney Kore’de etkin bir e-ticaret sitesidir.
Kullanıcı Sayısı: Gmarket aylık kullanıcı sayısı 18 milyondur.
Ürün Grupları: Ev aletleri ve elektronik, giyim, ev ve araba aksesuarları, kozmetik, bilgisayar, anne ve bebek, besin takviyeleri, yiyecek ve içecek.
Yeni / 2. El Ürün: Gmarket pazaryerinde hem yeni hem de kullanılmış ürünler satmanız mümkündür.
Fiyatlandırma Modeli: Gmarket’ın fiyatlandırma modeli, çevrimiçi açık artırma ve sabit fiyatlı satışların bir kombinasyonudur.
Pazar Yeri Hizmetleri: Gmarket, Cross Docking yani Çapraz Sevkiyat hizmeti sunarken depolama hizmeti sunmaz.
Maliyet Modeli: Kayıt ücreti, satış komisyon ücreti, hizmet ücretleri, reklam programı ücretleri.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Self servis yani satıcılar kendileri ile ilgili tüm süreçleri kendileri yönetir.
Otto
Pazar yeri açıklaması: Otto, Almanya’nın en büyük ikinci çevrimiçi perakendecisidir. Mail order şirketi olarak yola çıkan firma, kendisini Avrupa'nın en başarılı e-ticaret şirketlerinden birine dönüştürdü. Almanya’nın mobilya ve ev mefruşatı ürünleri için en büyük çevrimiçi perakendecisi ünvanını bulunduran Otto ve dev bir satış platformu olma yolunda ilerlemektedir.
Pazarlar: Otto Almanya’da etkin bir e-ticaret sitesidir.
Kullanıcı Sayısı: Otto aylık kullanıcı sayısı 9 milyondur.
Ürün Grupları: Moda, ev, spor, multimedya, oyuncaklar, elektronik, aletler, mobilya.
Yeni / 2. El Ürün: Otto temel olarak yeni ürünlere odaklanmıştır.
Fiyatlandırma Modeli: Otto'da satılan ürünler sabit fiyatlıdır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Depo hizmeti yok; doğrudan satıcı gönderileri ya da Otto’nun Çapraz Sevkiyat hizmeti ile ürünler alıcılarla buluşuyor.
Maliyet Modeli: Tek seferlik kayıt ücreti, satış komisyon ücreti, reklam ücretleri mevcut.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Satıcılar ağırlıklı olarak kendileri ile ilgili süreçleri kendileri yönetirken Otto satıcıya bir kategori yöneticisi de atar.
Ozon.ru
Pazar yeri açıklaması: Ozon.ru, 1998'de kurulan Rusya'nın önde gelen çok kategorili e-ticaret platformudur. Ozon.ru, 24 ürün kategorisinde 2 milyondan fazla ürün çeşidi sunar.
Pazarlar: Ozon.ru Rusya’da etkin bir e-ticaret sitesidir.
Kullanıcı Sayısı: Aylık 50 milyon kullanıcı Ozon.ru kullanır.
Ürün Grupları: Elektronik, cep telefonu ve aksesuarları, bilgisayar ve yazılım, ev aletleri, spor, giyim, güzellik ürünleri, ayakkabı, kitaplar ve müzik CD'leri.
Yeni / 2. El Ürün: Ozon.ru çoğunlukla yetkili satıcılar tarafından satılan yeni ürünlere odaklanmaktadır.
Fiyatlandırma Modeli: Ozon.ru'da satılan ürünler sabit fiyatlıdır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Depolama yoktur, ancak sipariş karşılama (Fulfilment) Ozon.ru’nun dağıtım ağına göre sunulur.
Maliyet Modeli: Satış komisyon ücreti, reklam ücretleri.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Satıcı onay süreci dahil satıcılar için süreç self servis ancak Ozon.ru’nun 7/24 desteği mevcut.
Rakuten
Pazar yeri açıklaması: Rakuten, dünyanın en büyük dördüncü çevrimiçi pazarı ve Japonya'daki lider platformdur. Satıcıların marka varlıklarını geliştirmelerine yardımcı olur ve onlara dört mağaza yönetimi planının yanı sıra doğrudan Japon tüketicilere satış seçeneği sunar.
Pazarlar: 30 ülkede var olmakla beraber Rakuten ağırlıklı olarak Japonya’da etkin bir e-ticaret sitesidir.
Kullanıcı Sayısı: Rakuten aylık kullanıcı sayısı 105 milyondur.
Ürün Grupları: Müzik ve video, ev, oyuncak, çocuk, mücevher, spor, sağlık ve zindelik, içecekler, bilgisayar, çantalar ve aksesuarlar, moda, bahçe işleri, evcil hayvanlar, TV ve ses, yiyecek, güzellik, kitap, araba malzemeleri, alkol , sağlık ve tıbbi malzemeler, ayakkabılar, saatler, mutfak, elektronik cihaz, cep telefonu.
Yeni / 2. El Ürün: Rakuten, çoğunlukla yetkili satıcılar tarafından satılan yeni ve orijinal ürünlere odaklanır.
Fiyatlandırma Modeli: Rakuten'de satılan ürünler sabit fiyatlıdır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Depolama ya da sipariş karşılama (Fulfilment) hizmeti yoktur.
Maliyet Modeli: Rakuten'in üç aşamalı bir maliyet yapısı var: aylık satıcı ücreti (39,00 USD); ürün başına ücret (0.99 USD); ve bir ürün kategorisi satış ücreti (toplam ürün fiyatının%5 - %14,5'i).
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Bir satış danışmanı olmakla beraber süreçleri satıcılar kendi başlarına yönetir.
Tmall
Pazar yeri açıklaması: Alibaba Group'un bir parçası olan Tmall.com, Çince bir B2C çevrimiçi perakende pazarıdır. Yerel Çinli ve uluslararası işletmelerin markalı ürünleri Çin'deki tüketicilere satması için yaratılmıştır. Dünyanın en çok ziyaret edilen üçüncü web sitesidir.
Pazarlar: Tmall, esas olarak anakara Çin, Hong Kong, Makao ve Tayvan'da etkindir.
Kullanıcı Sayısı: Tmall'ın aylık 500 milyon kullanıcısı mevcut.
Ürün Grupları: Müzik ve video, ev, oyuncak, çocuk ürünleri, mücevher, spor, sağlık ve sağlıklı yaşam, içecek, bilgisayar, çanta ve aksesuar, moda, bahçe işleri, evcil hayvan, TV ve ses, yiyecek, güzellik, kitaplar, araba malzemeleri, alkol, sağlık ve tıbbi malzemeler, ayakkabı, saat, mutfak, elektronik, cep telefonu.
Yeni / 2. El Ürün: Tmall, çoğunlukla markalı, yetkili satıcıları tarafından satılan, yeni orijinal ürünlere odaklanır.
Fiyatlandırma Modeli: Tall'da satılan ürünler sabit fiyatlıdır..
Pazar Yeri Hizmetleri: Batılı satıcılardan üçüncü taraf bir hizmet sağlayıcı kullanması beklenir; Depolama ve sipariş karşılama (Fulfilment) hizmeti bulunur.
Maliyet Modeli: Depozito olarak 25.000 USD, kategoriye bağlı olarak yıllık 5.000-10.000 USD ücret, ek kategoriler için 5.000-10.000 USD yıllık ücret, satış komisyonu %2-4, ödeme sağlama komisyonu %1..
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Satıcının bir ürünü satabilmesi için marka tarafından yetkilendirilmiş olması gerekir. Bu anlamda oldukça katı bir anlayışa sahiptir.
Zalando
Pazar yeri açıklaması: Zalando, Almanya'nın Berlin kentinde bulunan Avrupa menşeli bir e-ticaret şirketidir. Şirket, 17 Avrupa ülkesindeki müşterilerine moda ve yaşam tarzı ürünleri sunar.
Pazarlar: Almanya, Avusturya, İsviçre, Fransa, Belçika, Hollanda, İtalya, Polonya, İsveç, Danimarka, Finlandiya, Norveç, Lüksemburg, İrlanda, Birleşik Krallık, Çek Cumhuriyeti
Kullanıcı Sayısı: Zalando'nun aylık 22 milyon kullanıcısı mevcut.
Ürün Grupları: Moda, Ayakkabı, Aksesuar.
Yeni / 2. El Ürün: Zalando, yeni ürünler satmaya odaklanmıştır.
Fiyatlandırma Modeli: Zalando'da satılan ürünler sabit fiyatlıdır.
Pazar Yeri Hizmetleri: Depolama ve sipariş karşılama (Fulfilment) hizmeti yoktur. Fulfilment hizmeti Hermes tarafından verilir.
Hermes Fulfilment hizmeti hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz.
Maliyet Modeli: Satış ücreti olmasına rağmen kayıt veya listeleme ücreti yoktur. Müşteri hizmetlerinde satıcılardan beklentisi yüksektir.
Satıcıya Yönelik Hizmetler: Süreçler manuel. Satış danışmanı mevcut.
Dünyada en çok trafik alan, en çok müşterisi olan e-ticaret sitelerine ya da ülkemizdeki firmalar açısından e-ihracat sitelerine değindikten sonra e-ihracat sürecinize uygun bir global Pazar yeri seçerken nelere dikkat etmeniz ve verileri nasıl değerlendirmeniz gerektiği konusuna girelim.
Bir E-İhracat Sitesini değerlendirirken nelere dikkat etmeniz gerekir?
- Pazaryeri ürün gamınıza uygun mu? Hedeflediğiniz pazarlara hitap ediyor mu? Örneğin ikinci el ürün satıyorsanız Zolando platformunda, ürünlerin yetkili satıcısı değilseniz Tmall platformunda satış yapamazsınız.
- Pazaryeri, ihtiyacınız olan hizmetleri sunuyor mu? Örneğin bir depo hizmetine ihtiyaç duyuyorsanız aracı bir firma kullanmadan Rakuten platformunu kullanamazsınız.
- İş modeliniz pazaryeri kuralları ile örtüşüyor mu? Ürünlerinizi açık arttırma ile satmayı tercih ediyorsanız Bol.com platformunu kullanamazsınız.
- Bu pazaryerinde e-ticaret faaliyetlerini yönetmek için yeterli kaynaklara sahip misiniz? Örneğin destek hizmetlerinin çok yavaş ilerlediği Amazon Amerika’da hacimli bir e-ticaret operasyonu için yeterli sayıda elemanınız var mı?
- Bileşenleriniz, pazaryeri faaliyetlerine/beklentilerine uygun mu? Örneğin İş modeliniz piyasadan markalı ürünleri toplayıp satmaksa ürünlerin yetkili satıcısı olmadığınız için Tmall platformunda satış yapamazsınız.
- Pazaryerinin maliyetleri ve hedef pazarlara yönelik operasyon maliyeti nedir? Örneğin Tmall platformunun talep ettiği ücretler maliyetlerinizi karşılamayabilir.
- Seçtiğiniz pazaryerinde hangi volümlere ulaştıktan sonra başabaş noktasına geliyorsunuz?
E-Ticaret sitesinin alaka düzeyini değerlendirin
- Çoğu pazaryeri, sayılarını ve kategori alaka düzeyini abartma eğilimindedir, bu nedenle bir miktar şüphe etmek ve detaylı analiz yapmak önem arz eder. Ürünleriniz gerçekten hak ettiği değeri bulacak mı?
- Bazı pazar yerlerinin değerlendirilmesi diğerlerinden daha kolaydır; örneğin, Amazon yerel bir hizmet sunduğu tüm pazarlarla ilgilidir. Her ne kadar 100'den fazla ülkeyi kapsadıklarını iddia etseler de yüzlerce ülkeye hitap etmek ya da tüm dünyaya satmak için sadece Amazon’un yeterli olacağını düşünmek hayalcilik olur. Hedeflediğiniz pazar seçtiğiniz e-ticaret sitesi için uygun mu?
- Pazaryeri modeli açık artırmaya mı yöneliyor yoksa sabit fiyatlı ürünler mi mevcut, ya da model her ikisini de mi kapsıyor?
- Pazaryeri yeni ürünler mi sunuyor yoksa kullanılmış ürünler mi? Ya da çalışma şekli her ikisini de kapsıyor mu?
Global pazaryerinin hizmetlerini değerlendirin
- Satış faaliyetinin başlangıcındaki destek seviyesi nedir?
- Pazaryeri, içeriğin yerelleştirilmesine yardımcı olacak mı yoksa, bu tamamen satıcının sorumluluğunda mı?
- Platformdaki pazarlama ve promosyonlar ne kadar önemli? Hangi fırsatlar mevcut?
- Pazaryeri bir ödeme hizmeti sunuyor mu? Satıcının çeşitli ödeme yöntemleri arasında seçim yapması gerekiyor mu? Farklı seçenekler Nelrdir? Satıcının yerel bir banka hesabına ihtiyacı var mı?
- Depo hizmeti var mı? Platformun tercih ettiği bir ortağı var mı yoksa satıcının depo işlerini bağımsız olarak yönetmesi mi bekleniyor?
- Pazaryeri nakliye ve kargo işleri ile ilgili bir çözüm sunuyor mu? Pazaryerinin önceden seçilmiş ortakları var mı veya satıcı kendi imkanlarını kullanarak dropshipping mi yapacak?
- Platform iadeleri yönetiyor mu yoksa satıcı bunları yönetmek için hazırlanmalı mı?
Global pazaryerinin ya da bir başka deyişle e-ihracat sitesinin sizin için uygunluğunu değerlendirin
- Satıcının ilgili pazarda kayıtlı bir şirkete sahip olması gerekiyor mu?
- Veri yükümlülükleri nelerdir (vergiler pazaryerinin üstüne aldığı işlere ve verdiği katma değerli hizmetlere göre değişir)?
- Ürün satışıyla ilgili kısıtlamalar var mı? (Bazı pazaryerleri sadece yetkililerin satış yapmasına izin verir, ürünleri kimlerin satabileceği hakkında katı kuralları vardır.)
- İade süreçleri nasıl?
- Kısıtlanmış kategoriler nelerdir? (Kısıtlamayı sadece ürünlerinizin kısıtlanıp kısıtlanmayacağı anlamında düşünmeyin, cinsel ürünlerin ağırlıklı olduğu bir kategoride gıda takviyesi gibi bir ürününüzün satılmasını istemeyebilirsiniz)
İlgili global pazaryerinde faaliyet gösterebilmeniz için gereken kaynak ihtiyaçlarını değerlendirin
- Pazaryerini efektif bir biçimde kullanabilmek için hani tanımlarda kaç kişiye ihtiyaç var?
- Pazaryerinin satıcılardan beklentileri nedir?
- Pazaryerinin süreci kolaylaştıran hizmetleri var mı (depo, ödeme, fulfilment vb.)?
- Müşteri hizmetleri için pazaryerinin satıcılara yüklediği misyonlar nelerdir?
E-İhracat sitesine özel iş modelinizdeki paydaşlarınızı değerlendirin
- İş modelinizde yer alan paydaşlar pazaryerinin ihtiyaçlarını karşılamaya uygun mu? (Örneğin üretici firma talebinizi karşılayabiliyor mu? Üretici hedeflediğiniz pazarda ürünleri satmanıza izin veriyor mu? Paydaşlarınız içerisinde hedeflediğiniz operasyona engel teşkil edenler var mı?
- Pazaryerinden destek almadığınız durumda depo, kargo, iade gibi işlemleri yönetecek bir organizasyonunuz var mı?
- Pazaryerinin zorunlu olarak operasyonunuza dahil ettiği paydaşlar var mı?
Global pazaryerinin maliyetlerini değerlendirin
- Pazaryerinin gerçek maliyetini hesaplayabiliyor musunuz?
- Ürünlerinizin hedef pazarla uyumlu olması için ek maliyetler var mı? (Sertifika, ambalaj vb.)
- Ürünün müşteriye giden yolculuğunda tüm maliyetleri hesaplayabiliyor musunuz? (Nakliye, depo, kargo, iade vb.)
- Pazarlama faaliyetlerini ürün bazında hesaplayabiliyor musunuz? Ürün başına dönüşüm maliyetlerini öngörebiliyor musunuz?
Global E-Ticaret sitesinde gerçekleştireceğiniz işlemlerle ilgili Kar/Zararı değerlendirin
Karı hesaplamak çok zor olmamakla beraber bu adım genellikle göz ardı edilir. Kar marjı hesaplarken, başlangıç noktası olarak rekabetçi bir tüketici fiyatı baz alınmalıdır. Bir örnek verelim:
Almaya’da Amazon aracılığıyla ürünlerimizi sattığımızı düşünelim. Amazon’dan FBA hizmeti aldığımızı varsayalım. Paketlenen ürün boyutlarımız 10x25x5 ürün ağırlığı da 385 gr olsun. Varsayımlarımıza aşağıdaki gibi devam edersek yine öngörülen karımız en alt satırdaki gibi 14 USD olacaktır.
Perakende satış fiyatı: 50 USD
KDV %20: - 10 USD
Pazar komisyonu: - 7,5 USD
Fulfilment: - 1,5 USD
Platform reklamları: - 5 USD
Depo: - 1 USD
Depoya nakliye: - 1 USD
Üretim maliyeti: - 10 USD
Kar Marjı: 14 USD
Unutmayın, işletmenizin hacmi ve boyutu ne olursa olsun, senelerdir başarıyla yürüttüğümüz E-İhracat Danışmanlık hizmetlerimiz ile dünyanın dört bir yanındaki müşterilere ulaşmanızı sağlarız. Hemen Magna Dijital Pazarlama Ajansı ile iletişime geçin!