Dönüşüm Nedir? Dönüşüm Oranı Nedir?
Dijital pazarlamada conversion olarak da nitelenen dönüşüm, web sitesine gelen bir ziyaretçinin istenilen bir hedefi tamamlamasıdır. Bu hedef, satın almak, üye olmak, uygulama indirmek, e-bültene kayıt olmak, telefon açmak, mesaj atmak, mail ile iletişime geçmek, teklif almak ya da sosyal medyada paylaşmak olabilir. Böylece site ziyaretçisi bir potansiyel müşteriye ya da müşteriye dönüşür.
Conversion yani Dönüşüm Nedir?
Bir başka deyişle dönüşüm hedeflenen aksiyonların tamamlanmasıdır. Dolayısıyla bir web sitesinde birden fazla hedef ve birden fazla dönüşüm olabilir. Bir ziyaretçi firma için önem arz eden birden fazla değerli işlemi gerçekleştirebilir. Konut projesine sahip bir inşaat firmasını düşünün. Web sitesinden satış yapamayacağına göre doğal olarak onlar için en önemli hedeflerden biri sitelerindeki formun doldurulmasıdır. Ancak kullanıcı direk telefon açmayı da tercih edebilir. Ya da whatsapp butonundan temasa geçmek isteyebilir. Hatta harita üzerindeki proje adresini bir navigasyon uygulamasına aktarabilir. Hiç kuşkusuz bunların hepsi değerli işlemlerdir, ama kıymetleri farklıdır.
En Bilinen Dönüşüm Çeşitleri Nelerdir?
Satın alma: En yaygın web sitesi dönüşüm türü satıştır. İşletmenize bağlı olarak, satış türünüz farklılık gösterebilir. Yani satış konusu ürün bir çorap gibi tangible yani fiziki ya da bir yazılım gibi intangible yani soyut olabilir. Ya da satılan bir hizmet olabilir. Günün sonunda ücreti ödenen bir satın alma işlemi en yaygın dönüşüm türlerinden biridir.
Form doldurma: Bir formun doldurulması da diğer yaygın dönüşüm türlerinden biridir. Yukarıdaki örnekten ilerlersek bir gayrimenkul firması için bir proje ile ilgili doldurulan detaylı bir form çok kıymetlidir.
Kayıt olma: Bir e-bültene ya da e-posta listesine kayıt olma, sıklıkla kullanılan dönüşüm türlerindendir. Kaydolmak, indirimli ürünler ya da yeni ürünlerden haberdar olmak isteyen potansiyel müşterilerin sıklıkla tamamladığı aksiyonlar arasında gelir.
Üye olma: Üye olmak ya da bir hesap oluşturmak ürün ya da hizmet satan firmalar için vaz geçilmez hedeflerden biridir. Birisi bir hesap oluşturduğunda, müşterileriniz hakkında değerli bilgiler edinirsiniz ve nasıl göz attıklarına bağlı olarak alışveriş deneyimlerini iyileştirmelerine yardımcı olabilirsiniz. Bu dönüşüm hedefi, kaç yeni potansiyel müşteri edindiğinizi izlemenize yardımcı olur. Stratejilerinizin ve taktiklerinizin insanların kaydolmasını ve hesap oluşturmasını sağlamada başarılı olup olmadığını izlemeniz ve görmeniz için etkili bir yoldur.
Buton tıklaması: Dönüşüm hedefleri, bir düğmeyi tıklamak kadar basit olabilir. İster uygulama indirmek, ister özel bir sayfayı ziyaret etmek ister katalog indirmek olsun, buton tıklamaları da son derece değerli bir dönüşüm olabilir. Buton tıklaması, hedef kitlenizin hedeflerinize ne kadar doğru ilerlediğini görmenize yardımcı olabilir.
Örneğin, bir e-ticaret sitesi için uygulamayı indirmek çok önemli hedeflerden biridir. Uygulamayı indirip hesap oluşturan bir kullanıcıya uygulama içi bildirimlerden tutun, daha iyi bir alışveriş deneyimi yaşatmaya kadar sayısız fırsat sunabilirsiniz.
Paylaşılan içerik: Bir web sitesinin temel bir parçası, oluşturulan içeriktir. Değerli içerikleri daha ilgili gözlerin önüne getirmeye odaklananlar, içerik paylaşımları için bir dönüşüm hedefi belirleyebilir.
Sayfa görüntüleme: Bazı sektörler için sayfa ziyareti de önemli bir dönüşüm olabilir. Bir ürün ya da hizmet ile ilgili özel bir sayfanın ziyaret edilmesi bazı durumlarda önem arz eder. Çok basitçe tanımlanacak sayfa görüntüleme hedefi de kıymetli bir dönüşüm olabilir.
İletişim: İster teklif almak ister bilgi almak için olsun, arama, e-posta atma veya mesajlaşmaya başlamak da sıklıkla kullanılan dönüşüm modellerindendir. Söz gelimi estetik bir operasyon yaptırmayı düşünen potansiyel bir müşteri öncelikle temasa geçerek daha fazla bilgi almak isteyecektir. Bu müşterinin tamamlayacağı bir iletişim aksiyonu sağlık kuruluşu için kıymetli bir dönüşüm olacaktır.
Dönüşüm Oranı Nedir?
“Conversion rate” olarak da bilinen ve “CR” olarak kısaltılan dönüşüm oranı web sitesine gelen toplam ziyaretçi sayısı içinde istenen bir hedefi yani bir dönüşümü tamamlayan ziyaretçilerin yüzdesidir. Yüksek bir dönüşüm oranı başarılı bir dijital pazarlama stratejisinin ve iyi bir web tasarımının göstergesidir. Dönüşüm oranı önemlidir çünkü yakından takip edildiğinde halihazırda sahip olduğunuz ziyaretçilerden ve kullanıcılardan daha fazla değer elde ederek müşteri edinme maliyetlerinizi düşürmenize olanak tanır. Doğru kullanıldığında, dönüşüm oranı analizi, belirli bir uygulamayı tanıtmak için hangi kanalların en etkili olduğunu ortaya çıkarır. Kısaca, dönüşüm oranınızı optimize ederek ziyaretçi başına geliri artırabilir, daha fazla müşteri edinebilir ve işinizi büyütebilirsiniz.
Dönüşüm Oranı Nasıl Hesaplanır?
Diyelim ki web sitenizi ayda 5.000 tekil kullanıcı ziyaret ediyor. Bunlardan 50 adedi de ürün ya da hizmet satın alıyor. Bu durumda, aşağıdaki formülden de görebileceğiniz üzere dönüşüm oranı %1’dir.
(Hedefi Tamamlayan/Toplam Ziyaretçi) x 100 = CR (Conversion Rate)
(50/500) x 100 = %1
Linki tıklayarak Google’ın Dönüşüm Oranı tanımı hakkında da bilgi alabilirsiniz. Ancak bu sayfada edinim kanalının sadece Google reklamları olduğunu unutmayın.
Dönüşüm Oranı Müşteri Edinme Kanallarına Göre Değişir mi?
Tabi ki, dönüşüm oranı web sitenize gelen müşterilerin geldiği yola göre değişkenlik gösterir. Örnek vermek gerekirse, organik aramalardan gelen dönüşüm oranı %2, arama ağı reklamlarından edinilen dönüşüm oranı %1,5, görüntülü reklam ağı ve video reklamlarından gelen ziyaretçilerde dönüşüm oranı %0,5, Sosyal Medya reklamlarındaki dönüşüm oranı %1, Sosyal Medya kanalarından gelen dönüşüm oranı %2, Sitenize link yönlendiren sitelerden %0,1, e-mail kampanyalarından %1 olabilir. Ortalama dönüşüm oranınız %1 olsa bile, kanalların performansı değişkenlik gösterir.
Aşağıda gerçek bir firmanın dönüşüm adetleri ve dönüşüm oranı hakkında bir örnek bulabilirsiniz.
İdeal Dönüşüm Oranı Nedir?
Dönüşüm oranları, her pazara, her sektöre ve her kanala göre değişiklik gösterir. Özellikli bir mouse’un dönüşüm oranının %1’den fazla olmasını beklersiniz ancak çok lüks ve pahalı bir saatin %1’in altında bir dönüşüm oranına sahip olması normaldir. Aynı şekilde organik aramalar ve dijital reklamlardan yüksek bir dönüşüm oranı istersiniz. Ancak e-mail pazarlamanın dönüşüm yüzdesinin düşük olması normal karşılanabilir. Ancak yine de bir fikir vermesi bakımından aşağıda statista firmasına ait bir çalışma bulabilirsiniz.
Veriler 2022 yılının 2. çeyreğini baz almakta olup, 61 ülkedeki 1 milyar kullanıcının 2.276 dijital ticaret sitesine yaptığı 29 milyar ziyarete dayanmaktadır. Tablodaki sektörler “Ev mobilyası, Lüks çantalar, Genel El Çantaları ve Bagaj, Ev Aletleri, Lüks Giyim, Elektronik ve Aksesuarlar, Aktif Ayakkabı, Spor Malzemeleri, Oyuncaklar ve Öğrenim Gereçleri, Aktif Giyim, Tüm Sektörler, Güzellik ve Makyaj, Genel Giyim, Genel Ayakkabı, Ev Yemek Sanat ve Dekorasyon, Saç Bakımı, Güzellik ve Cilt Bakımı, Sağlık ve Güzellik, Yiyecek ve İçecek, Genel El Çantaları ve Bavul” şeklinde derlenmiştir.
Unutmayın, Magna Dijital Pazarlama Ajansı olarak, kurulduğumuzdan beri yurtiçi ve yurtdışı pazarlar için yüzlerce dijital pazarlama stratejisi hazırladık. Söz gelimi İhracatçı Birlikleri üyesi firmalara “Tanıtım ve Dijital Dönüşüm Projesi” kapsamında nasıl fayda sağladığımızı inceleyebilirsiniz. Ya da Türkiye dahil 18 ülkede güçlü bir varlığa ve 170 yılı aşkın köklü bir mirasa sahip sigorta ve yatırım yönetimi şirketine hazırladığımız dijital pazarlama stratejisi ile nasıl başarıya ulaştığımızı öğrenebilirsiniz.
Deneyimli bir stratejist ile doğrudan bilgi almak için Magna Dijital ile iletişime geçin veya +90 (850) 333 80 91 numaralı telefondan bizi arayın!