Dijital Ayak İzi Nedir? Dijital Ayak İzi Neden Önemlidir?
Günümüz dünyasında internet üzerinden yapılan her şey bizleri bir gölge gibi takip eder. Aradığımız terimler, girdiğimiz siteler, ilgi alanlarımıza göre filtrelediklerimiz, hatta bazen o an konuştuğumuz konular bile internette ansızın karşımıza çıkabilir. İşte bu, günümüzdeki dijitalleşme olgusunun aslında en güçlü kanıtıdır. Peki, nedir bu dijital ayak izi? Hayatımızda ne gibi bir yeri vardır? Gelin birlikte inceleyelim.
Dijital Ayak İzi Nedir?
Dijital gölge veya elektronik ayak izi olarak da adlandırılan dijital ayak izi, interneti kullanırken bıraktığımız veri izini ifade eder. Bu veri izi, ziyaret ettiğimiz web sitelerini, gönderdiğimiz e-postaları, çevrimiçi olarak gönderdiğimiz bilgileri ve daha fazlasını içerir. Bir kişinin çevrimiçi etkinliklerini ve cihazlarını izlemek için dijital ayak izi kullanılabilir. İnternet kullanıcıları dijital ayak izlerini genellikle aktif veya pasif olarak ayırır.
İnterneti her kullandığımızda ardımızda dijital ayak izi olarak bilinen bir bilgi izi bırakırız. Örneğin, sosyal medyada bir paylaşımda bulunmak, bir haber bültenine veya blog sitesine abone olmak, çevrimiçi kanallarda arama yapmak veya kayıt olmak, çevrimiçi alışveriş yapmak gibi birçok eylem bizim dijital ayak izimizi belirler. Bazen de biz farkında olmadan dijital ayak izinin bir parçası olabiliyoruz. Nasıl mı? Örneğin, bir web sitesine girdiğinizde çerez adı altında çıkan bir izin bilgisi ile cihazınıza o çerezleri yükleyerek tüm etkinliklerinizi izleyebilir ve uygulamalar siz farkında olmadan verileriniz üzerinde derlemeler yapabilir. Bir kuruluşun bilgilerinize erişmesine izin verdiğinizde, verilerinizi üçüncü taraflarla satabilir veya paylaşabilir. Daha da kötüsü, bir veri ihlalinin parçası olarak kişisel bilgilerinizi tehlikeye sokabilir. Aslında bu sebeple az önce bahsettiğim ayak izlerini aktif ve pasif olarak ayırabiliriz.
Peki, nedir bu aktif dijital ayak izleri?
Aktif Dijital Ayak İzi Nedir?
Aktif dijital ayak izi; kullanıcının, örneğin sosyal medya sitelerinde veya çevrimiçi forumlarda paylaşımda bulunarak veya bunlara katılarak, kendileriyle ilgili bilgileri isteyerek olarak paylaştığı yerdir. Bir kullanıcı, bir kullanıcı adı veya profil aracılığıyla bir web sitesine giriş yapıyorsa, yaptığı tüm gönderiler ve hareketler aktif dijital ayak izlerinin bir parçasını oluşturur. Aktif dijital ayak izlerine katkıda bulunan diğer faaliyetler arasında, bir bültene abone olmak gibi çevrimiçi bir formu doldurmak veya tarayıcınızdaki çerezleri kabul etmeyi kabul etmek yer alır. Aslında bunlar bizim hem bilinçli hem de bilinçsiz olarak yaptığımız faaliyetlerdir.
Pasif Dijital Ayak İzi Nedir?
Pasif dijital ayak izi, kullanıcı hakkında bilgi toplamayı kişi hiç farkında olmadan oluşturur. Örneğin bu durum web siteleri, kullanıcıların kaç kez bir siteyi ziyaret ettikleri, nereden geldikleri ve IP adresleri hakkında bilgi topladığında ortaya çıkar. Bu, kullanıcıların olayları fark etmeyebilecekleri gizli bir süreçtir. Diğer pasif dijital ayak izleri örnekleri arasında, sosyal ağ siteleri ve beğenilerinizi, paylaşımlarınızı ve yorumlarınızı kullanarak sizi profillemek ve belirli içeriklerle hedeflemek için reklam verenler yer alır. Aslında biz buna dijital pazarlamada yeniden pazarlama çalışması da diyebiliriz.
Dijital Ayak İzi Neden Önemlidir?
Dijital ayak izi aslında hayatımızda büyük bir öneme sahiptir. Çünkü dijital ayak izi, bir kişinin artık güncel yaşamındaki itibarı kadar önemli kabul edilen dijital itibarını da belirler.
Öte yandan işverenler, işe alım kararlarını vermeden önce potansiyel çalışanlarının dijital ayak izlerini, özellikle sosyal medyalarını kontrol edebilir. Kolejler ve üniversiteler veya yurt dışında burs veren okullar aday öğrencilerinin dijital ayak izlerini kontrol edebilirler. Özellikle twitter gibi merceklerde çevrimiçi yayınladığınız kelimeler, fotoğraflar veya yorumlar yanlış yorumlanabilir veya değiştirilebilir, bu da hakkınızda yasal olarak bir suça neden olabilir. Özel bir gruba yönelik içerik, daha geniş bir gruba yayılabilir ve potansiyel olarak ilişkilerinize ve arkadaşlıklarınıza zarar verebilir. Siber suçlular, hesap erişimi için kimlik avı yapmak veya verilerinize dayalı olarak yanlış kimlikler oluşturmak gibi kötü amaçlarla dijital ayak izinizi kullanabilir. Örneğin, İnstagramda sizin profiliniz ile aynı olan bir profille aniden karşılaşabilirsiniz. Bu sebeplerden dolayı dijital ayak izinizin sizin hakkınızda neler söylediğini düşünmeniz gereklidir. Birçok kişi, ilk etapta toplanabilecek verileri kontrol etmek için çevrimiçi etkinliklerine dikkat ederek dijital ayak izlerini yönetmeye çalışır.
Size günlük hayatınızda yardımcı olacak ve acaba ben hangilerini istemsizce yapıyorum diyeceğiniz bazı örnekler sunalım.
1- Online Alışveriş Siteleri
- E-ticaret sitelerinden alışveriş yapmak
- Kuponlar için kaydolmak veya bir hesap oluşturmak
- Alışveriş uygulamalarını indirmek ve takip etmek
- Markaların haber bültenlerine kaydolmak
2- Online Bankacılık
- Mobil bankacılık uygulaması kullanmak
- Hisse senedi almak veya satmak
- Finansal yayınlara ve bloglara abone olmak
- İnternet sitesi üzerinden kredi kartı hesabı açmak
3- Sosyal Medyadaki Hareketlerimiz
- Bilgisayarınızda veya cihazlarınızda sosyal medyayı kullanmak
- Sosyal medya kimlik bilgilerinizi kullanarak diğer web sitelerinde oturum açmak
- Arkadaşlar ve kişilerle bağlantı kurmak
- Bağlantılarınızla bilgi, veri ve fotoğraf paylaşmak
- Bir flört sitesine veya uygulamasına kayıt olmak
Markalar Dijital Ayak İzini Nasıl Kullanır?
Daha birçok örnek sunulabilir. Peki, markalar için dijital ayak izini en iyi ve en zararsız şekilde nasıl kullanabilirsiniz. Google, Facebook gibi platformlar ayak izlerinin detaylarını paylaşmaz. Ama kendinde saklı tuttuğu bu kitlelere anonim olarak reklam yapmanıza yardımcı olur. Mesela Google yeniden pazarlama için “sitenizi daha önce ziyaret etmiş olan kullanıcılar için reklamlarınızı özelleştirmenize, internette gezindiklerinde ve uygulamaları kullandıklarında tekliflerinizi ve reklamlarınızı bu ziyaretçiler için uyarlamanıza olanak sağlayan bir özelliktir” tanımını kullanır.
Facebook ise yeniden pazarlamayı açıklarken “Yeniden hedefleme, işletmenize ilgi göstermiş kişileri bulmakla başlar” ifadesini kullanır. Aslında yeniden pazarlama işletmeler için uygun maliyetli bir tekniktir. Reklam alaka düzeyini arttırırken daha Yüksek Yatırım Getirisi (ROI) sağlar. Müşterilerin de markayı hatırlamasına yardımcı olur.
Unutmayın, Magna Dijital olarak verdiğimiz sosyal medya ve kurumsal kimlik yönetimi çalışmalarımız sadece sosyal medyada var olmanıza değil, kişiliğiniz ya da markanız ile sizi ve etkinliklerinizi en iyi ve en doğru şekilde yönetecek bir strateji oluşturmanıza da katkı sağlar. Etkili bir Sosyal Medya ve Kurumsal Kimlik Yönetimi Hizmeti için hemen uzmanlarımızla iletişime geçebilirsiniz.